Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Skolekode: 461042 |
Skolens navn: Henriette Hørlücks Skole |
Jimmy Burnett Nielsen
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Dato |
Klasse |
Fag |
Fagområde |
Tilsynsførende |
29-10-2024 |
9.A |
dansk |
Humanistiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
29-10-2024 |
S9 |
Math |
Naturfag |
Jimmy Burnett Nielsen |
29-10-2024 |
S11 |
dansk1 |
Humanistiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
29-10-2024 |
S8 |
English |
Humanistiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
29-10-2024 |
9.B |
fysik/kemi |
Naturfag |
Jimmy Burnett Nielsen |
29-10-2024 |
9.A |
engelsk |
Humanistiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
29-10-2024 |
9.B |
matematik |
Naturfag |
Jimmy Burnett Nielsen |
30-10-2024 |
1.A |
Mytologi |
Humanistiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
30-10-2024 |
P6 |
Math |
Naturfag |
Jimmy Burnett Nielsen |
30-10-2024 |
0. - 1. klasse |
Dukketeater |
Praktiske/musiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
30-10-2024 |
3.A |
dansk |
Humanistiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
30-10-2024 |
6.A |
religion |
Humanistiske fag |
Jimmy Burnett Nielsen |
Tilsynet fandt sted over to dage, hvor jeg blev eksponeret for både planlagte og ikke-planlagte aktiviteter.
Ud over at overvære undervisning var jeg i dialog med elever, elevråd, lærere, pædagoger, ressourcepersoner, ledelse, både ved formaliserede møder og ved de mange muligheder, som skoledagen giver mulighed for.
- Skolen er unik i sin tilgang til det at lave skole.
- Skolen har en klar sense-of-community. Dette ses ved morgensamlingerne, i klasserne, på gang- og udendørsarealerne.
- Der er en konstant dialog og særdeles gode relationer mellem lærerne og eleverne.
- Eleverne er on-task i undervisningen.
- Eleverne er særdeles sultne efter at forstå deres omverden.
- Elevaktiviteten udgør den største del af de fleste lektioner.
- Fagligheden er højere end man kan forvente.
- Ledelsen sætter retning, lærerne sætter retning, og eleverne trives.
Henriette Hørlücks Skole siger om sig selv, at ”den dag vi ligner andre skoler, lukker vi.” Det er fuldstændig korrekt, at skolen ikke ligner andre skoler. Et eksempel: Selve skolens indretning bærer i sig selv vidnesbyrd om, at skolen har en vilje og en retning: Skolens bygninger er forskellige; Ikke to lokaler er indrettet ens; f.eks. er belysning et kapitel for sig, da skolen udviser en mangfoldighed i løsninger af ”lys”, jeg ikke kan mindes at have set noget andet sted, og slet ikke på en skole.
Endnu et eksempel på relationen mellem skolens tilgang til faglighed og skolens fysiske udformning: Både i skolens akademiske virke, samt i hele dens forståelse af det kreatives betydning for en elevs rejse gennem uddannelsessystemet, udviser Henriette Hørlücks Skole en usædvanlig smuk helhedsforståelse af, hvordan det praktisk-musiske fagområde kan gribes an. Sanserne udfordres og stimuleres ved morgensamlinger, i undervisningen, ved samarbejdet med den lokale musikskole og gennem udsmykningerne på gangarealerne og i klasserne.
Henriette Hørlücks Skole udviser en klar sammenhæng mellem dens kultur, struktur og processer.
Henriette Hørlücks Skole står helt klart mål med den undervisning, der finder sted i folkeskolen, og mere til.
Nej
Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale, dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk.
Engelsk
Skolen har en dansk og en international afdeling. Den internationale afdeling er engelsksproget og hedder Odense International School. Curriculum følger Cambridge International Examinations. I afviklingen af det internationale curriculum er der stort fokus på, at man er en international skole i Danmark. Undervisning i faget dansk har høj prioritet. Elevernes forudsætninger i dansk danner udgangspunkt for, hvilket niveau, de undervises på.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Eleverne er særdeles sultne efter at forstå deres omverden. Dette gælder i begge afdelinger. Ydermere synes tilstedeværelsen af nationale og internationale elever under samme tag at bidrage til en omverdensinteresse ud over det sædvanlige.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Skolen har rigtig gode faciliteter til undervisning i det naturfaglige fagområde. Dette gælder både lokalestørrelser, lokaleantal og materialesamlinger. Hertil kommer, at det virker som om, at det danske systems tilgang til dette fagområde og Cambridge systemets forståelse af samme område befrugter hinanden på gunstig vis. Engagementet er stort fra både lærere og elever.
Ja
Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.
Ud over den almindelige undervisning i de praktisk-musiske fag, suppleres der på forskellig vis med andre tiltag. Et par eksempler:
Skolen samarbejder med Odense Musikskole, således at de yngste elever kan modtage instrumentalundervisning på Henriette Hørlücks Skole uden at skulle forlade skolens område. Et meget højt antal elever fra skolens yngste klasser tager imod dette tilbud.
Under tilsynsbesøget var der arrangeret et fællestime for de yngste klasser. Der var tale om en dukketeaterforestilling, hvor det non-verbale indhold holdt eleverne fanget og aktive under hele forestillingen med hyppige interaktioner og applaus fra eleverne.
Selve skolens indretning bærer i sig selv vidnesbyrd om skolens indsats på det praktisk-musiske område: Skolens bygninger er forskellige; Ikke to lokaler er indrettet en; belysning er et kapitel for sig, da den udviser en mangfoldighed i løsninger af ”lys”, jeg ikke kan mindes at have set noget andet sted, og slet ikke på en skole.
Kort og godt: Ikke alene i skolens akademiske virke, men i hele dens forståelse af det kreatives betydning for en elevs rejse gennem uddannelsessystemet, for ikke at tale om selve skolens udformning, udviser Henriette Hørlücks Skole en usædvanlig smuk helhedsforståelse af, hvordan det praktisk-musiske fagområde kan gribes an.
Ja
Vægtning er naturligvis forskellig mellem den danske og den internationale afdeling, men fokus er der begge steder. Engagementet er stort fra både lærere og elever.
Ja
I begge afdelinger.
Ja
Skolen har en dansk og en international afdeling. Af den grund alene er der kæmpe forskel på niveauerne i engelsk. Og de kan slet ikke sammenlignes. På den internationale afdeling er niveauet fra ”near-native” til helt flydende. Den danske afdelings niveau er højt set i en dansk national kontekst. I begge afdelinger er den pædagogiske og didaktiske kreativitet stor. Der er stor elevaktivitet og vedvarende pingpong med lærerne og hinanden. Elevaktiviteten udgør den største del af de fleste lektioner. Et eksempel: Eleverne genererer et narrativ ”from scratch” og bygger en fiktiv verden i fællesskab fra en by til aktiviteterne i denne by. Resultatet er en overordentlig stor elevaktivitet med tilsvarende højt fagligt udbytte.
Ja
-
I den grad, ja, og mere til.
På alle måder.
Ja
Dette formål er en del af skolens dna og det udleves hver dag i og uden for klasselokalerne.
Ja
Se ovenfor.
Ja
Undervisningen, morgensamlinger, livet på gangene og udenfor bekræfter dette.
Nej
-
Ja
Man skal ikke opholde sig mange øjeblikke på skolen før det står indlysende klart, at kønsligestilling på skolen er en del af skolens dna.
Ja
Jeg deltog i et af elevrådenes møder med ledelsen. Mødet var en klar og åben dialog mellem elever og ledelse. Mødets indledende fokus var planlægning af resten af årets møderække. Der var tale om et fælles projekt med klart elevejerskab, men også en øvelse i at tilgodese så mange interessenter som muligt. Det var en langsom men nødvendig proces for at lære demokratihåndværket. Mødet var dansk demokratiforståelse in-action.
Den skærpede underretningspligt er beskrevet og procedurer understøtter processen.
-
Nej
Tilsynet fandt sted over to dage, hvor jeg blev eksponeret for både planlagte og ikke-planlagte aktiviteter.
Ud over at overvære undervisning var jeg i dialog med elever, elevråd, lærere, pædagoger, ressourcepersoner, ledelse, både ved formaliserede møder og ved de mange muligheder, som skoledagen giver mulighed for.
- Skolen er unik i sin tilgang til det at lave skole.
- Skolen har en klar sense-of-community. Dette ses ved morgensamlingerne, i klasserne, på gang- og udendørsarealerne.
- Der er en konstant dialog og særdeles gode relationer mellem lærerne og eleverne.
- Eleverne er on-task i undervisningen.
- Eleverne er særdeles sultne efter at forstå deres omverden.
- Elevaktiviteten udgør den største del af de fleste lektioner.
- Fagligheden er højere end man kan forvente.
- Ledelsen sætter retning, lærerne sætter retning, og eleverne trives.
Henriette Hørlücks Skole siger om sig selv, at ”den dag vi ligner andre skoler, lukker vi.” Det er fuldstændig korrekt, at skolen ikke ligner andre skoler. Et eksempel: Selve skolens indretning bærer i sig selv vidnesbyrd om, at skolen har en vilje og en retning: Skolens bygninger er forskellige; Ikke to lokaler er indrettet ens; f.eks. er belysning et kapitel for sig, da skolen udviser en mangfoldighed i løsninger af ”lys”, jeg ikke kan mindes at have set noget andet sted, og slet ikke på en skole.
Tilsynsberetning HH Skole 2016 17
Tilsynsberetning HH Skole 2017 18
Tilsynsberetning HH Skole 2018 19
Tilsynsberetning HH Skole 2019 20
Tilsynsberetning HH Skole 2020 21