Tilsynserklæring for skoleåret 2024/25:

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

1. Skolens navn og skolekode

Skolekode: 461042

Skolens navn:

Henriette Hørlücks Skole

1.1 Navn på den eller de tilsynsførende

Jimmy Burnett Nielsen

2. Angivelse af datoer for tilsynsbesøg samt i hvilke klasser og fag, tilsynet har overværet undervisningen, på de enkelte datoer

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

Dato

Klasse

Fag

Fagområde

Tilsynsførende

29-10-2024

9.A

dansk

Humanistiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

29-10-2024

S9

Math

Naturfag

Jimmy Burnett Nielsen

29-10-2024

S11

dansk1

Humanistiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

29-10-2024

S8

English

Humanistiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

29-10-2024

9.B

fysik/kemi

Naturfag

Jimmy Burnett Nielsen

29-10-2024

9.A

engelsk

Humanistiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

29-10-2024

9.B

matematik

Naturfag

Jimmy Burnett Nielsen

30-10-2024

1.A

Mytologi

Humanistiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

30-10-2024

P6

Math

Naturfag

Jimmy Burnett Nielsen

30-10-2024

0. - 1. klasse

Dukketeater

Praktiske/musiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

30-10-2024

3.A

dansk

Humanistiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

30-10-2024

6.A

religion

Humanistiske fag

Jimmy Burnett Nielsen

2.1 Beskrivelse af tilsynsbesøg

Tilsynet fandt sted over to dage, hvor jeg blev eksponeret for både planlagte og ikke-planlagte aktiviteter.

Ud over at overvære undervisning var jeg i dialog med elever, elevråd, lærere, pædagoger, ressourcepersoner, ledelse, både ved formaliserede møder og ved de mange muligheder, som skoledagen giver mulighed for.

-                 Skolen er unik i sin tilgang til det at lave skole.

-                 Skolen har en klar sense-of-community. Dette ses ved morgensamlingerne, i klasserne, på gang- og udendørsarealerne.

-                 Der er en konstant dialog og særdeles gode relationer mellem lærerne og eleverne.

-                 Eleverne er on-task i undervisningen.

-                 Eleverne er særdeles sultne efter at forstå deres omverden.

-                 Elevaktiviteten udgør den største del af de fleste lektioner.

-                 Fagligheden er højere end man kan forvente.

-                 Ledelsen sætter retning, lærerne sætter retning, og eleverne trives.

Henriette Hørlücks Skole siger om sig selv, at ”den dag vi ligner andre skoler, lukker vi.” Det er fuldstændig korrekt, at skolen ikke ligner andre skoler. Et eksempel: Selve skolens indretning bærer i sig selv vidnesbyrd om, at skolen har en vilje og en retning: Skolens bygninger er forskellige; Ikke to lokaler er indrettet ens; f.eks. er belysning et kapitel for sig, da skolen udviser en mangfoldighed i løsninger af ”lys”, jeg ikke kan mindes at have set noget andet sted, og slet ikke på en skole.

Endnu et eksempel på relationen mellem skolens tilgang til faglighed og skolens fysiske udformning: Både i skolens akademiske virke, samt i hele dens forståelse af det kreatives betydning for en elevs rejse gennem uddannelsessystemet, udviser Henriette Hørlücks Skole en usædvanlig smuk helhedsforståelse af, hvordan det praktisk-musiske fagområde kan gribes an. Sanserne udfordres og stimuleres ved morgensamlinger, i undervisningen, ved samarbejdet med den lokale musikskole og gennem udsmykningerne på gangarealerne og i klasserne.

Henriette Hørlücks Skole udviser en klar sammenhæng mellem dens kultur, struktur og processer.

Henriette Hørlücks Skole står helt klart mål med den undervisning, der finder sted i folkeskolen, og mere til.

3. Foregår undervisningen udelukkende på dansk i alle fag, sprogfag undtaget?

Nej

Efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2, stk. 3 er undervisningssproget i en fri grundskole dansk, dog er undervisningssproget i de tyske mindretalsskoler tysk. § 6 a Skolens lærere skal beherske dansk i skrift og tale, dette gælder dog ikke lærerne ved de tyske mindretalsskoler eller ved skoler, der har fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk.

3.1 Hvis nej: Har skolen fået godkendt et andet undervisningssprog end dansk af undervisningsministeren, jf. lov om friskoler og private grundskoler m.v. § 2 stk. 3

Engelsk

3.1 Uddybning

Skolen har en dansk og en international afdeling. Den internationale afdeling er engelsksproget og hedder Odense International School. Curriculum følger Cambridge International Examinations. I afviklingen af det internationale curriculum er der stort fokus på, at man er en international skole i Danmark. Undervisning i faget dansk har høj prioritet. Elevernes forudsætninger i dansk danner udgangspunkt for, hvilket niveau, de undervises på.

4. Står undervisningen inden for det humanistiske fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

4.1 Uddybning

Eleverne er særdeles sultne efter at forstå deres omverden. Dette gælder i begge afdelinger. Ydermere synes tilstedeværelsen af nationale og internationale elever under samme tag at bidrage til en omverdensinteresse ud over det sædvanlige.

 

5. Står undervisningen inden for det naturfaglige fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

5.1 Uddybning

Skolen har rigtig gode faciliteter til undervisning i det naturfaglige fagområde. Dette gælder både lokalestørrelser, lokaleantal og materialesamlinger. Hertil kommer, at det virker som om, at det danske systems tilgang til dette fagområde og Cambridge systemets forståelse af samme område befrugter hinanden på gunstig vis. Engagementet er stort fra både lærere og elever.

6. Står undervisningen inden for det praktisk-musiske fagområde mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

Efter lov om friskoler og private grundskoler § 9 d, skal den tilsynsførende, overvære undervisningen i et omfang afstemt efter skolens størrelse, svarende til mindst én hel skoledag, overvære undervisningen inden for hvert af de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, drøfte indholdet af skolens undervisningsplaner med skolens leder og lærere og vurdere det anvendte undervisningsmateriales faglige og pædagogiske kvalitet.

6.1 Uddybning

Ud over den almindelige undervisning i de praktisk-musiske fag, suppleres der på forskellig vis med andre tiltag. Et par eksempler:

Skolen samarbejder med Odense Musikskole, således at de yngste elever kan modtage instrumentalundervisning på Henriette Hørlücks Skole uden at skulle forlade skolens område. Et meget højt antal elever fra skolens yngste klasser tager imod dette tilbud.

Under tilsynsbesøget var der arrangeret et fællestime for de yngste klasser. Der var tale om en dukketeaterforestilling, hvor det non-verbale indhold holdt eleverne fanget og aktive under hele forestillingen med hyppige interaktioner og applaus fra eleverne.

Selve skolens indretning bærer i sig selv vidnesbyrd om skolens indsats på det praktisk-musiske område: Skolens bygninger er forskellige; Ikke to lokaler er indrettet en; belysning er et kapitel for sig, da den udviser en mangfoldighed i løsninger af ”lys”, jeg ikke kan mindes at have set noget andet sted, og slet ikke på en skole.

Kort og godt: Ikke alene i skolens akademiske virke, men i hele dens forståelse af det kreatives betydning for en elevs rejse gennem uddannelsessystemet, for ikke at tale om selve skolens udformning, udviser Henriette Hørlücks Skole en usædvanlig smuk helhedsforståelse af, hvordan det praktisk-musiske fagområde kan gribes an.

7. Står elevernes standpunkt i dansk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

7.1 Uddybning

Vægtning er naturligvis forskellig mellem den danske og den internationale afdeling, men fokus er der begge steder. Engagementet er stort fra både lærere og elever.

8. Står elevernes standpunkt i matematik mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

8.1 Uddybning

I begge afdelinger.

9. Står elevernes standpunkt i engelsk mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen?

Ja

9.1 Uddybning

Skolen har en dansk og en international afdeling. Af den grund alene er der kæmpe forskel på niveauerne i engelsk. Og de kan slet ikke sammenlignes. På den internationale afdeling er niveauet fra ”near-native” til helt flydende. Den danske afdelings niveau er højt set i en dansk national kontekst. I begge afdelinger er den pædagogiske og didaktiske kreativitet stor. Der er stor elevaktivitet og vedvarende pingpong med lærerne og hinanden. Elevaktiviteten udgør den største del af de fleste lektioner. Et eksempel: Eleverne genererer et narrativ ”from scratch” og bygger en fiktiv verden i fællesskab fra en by til aktiviteterne i denne by. Resultatet er en overordentlig stor elevaktivitet med tilsvarende højt fagligt udbytte.

10. Fører skolen til prøve i historie?

Ja

10.3 Uddybning

-

11. Står skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen

I den grad, ja, og mere til.

11.1 Uddybning

På alle måder.

12. Forbereder skolen efter sit formål og i hele sit virke eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre?

Ja

12.1 Uddybning

Dette formål er en del af skolens dna og det udleves hver dag i og uden for klasselokalerne.

 

13. Udvikler og styrker skolen elevernes demokratiske dannelse?

Ja

13.1 Uddybning

Se ovenfor.

14. Udvikler og styrker skolen elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder?

Ja

14.1 Uddybning

Undervisningen, morgensamlinger, livet på gangene og udenfor bekræfter dette.

15. Benytter skolen kønsopdelte aktiviteter i undervisningen?

Nej

15.1 Uddybning

-

16. Arbejder skolen løbende med at sikre kønsligestilling på skolen?

Ja

16.1 Uddybning

Man skal ikke opholde sig mange øjeblikke på skolen før det står indlysende klart, at kønsligestilling på skolen er en del af skolens dna.

17. Har skolens elever dannet elevråd eller varetager eleverne på anden demokratisk måde deres fælles interesser vedrørende skolen?

Ja

17.1 Uddybning

Jeg deltog i et af elevrådenes møder med ledelsen. Mødet var en klar og åben dialog mellem elever og ledelse. Mødets indledende fokus var planlægning af resten af årets møderække. Der var tale om et fælles projekt med klart elevejerskab, men også en øvelse i at tilgodese så mange interessenter som muligt. Det var en langsom men nødvendig proces for at lære demokratihåndværket. Mødet var dansk demokratiforståelse in-action.

19. Har skolen en praksis, der understøtter, at de ansatte efterlever deres skærpede underretningspligt, fx ved at have beskrevne procedurer?

Den skærpede underretningspligt er beskrevet og procedurer understøtter processen.

20. Sikrer skolen, at de ansatte ved, at den skærpede underretningspligt er personlig?

-

21. Donationer: Har skolen i det foregående regnskabsår modtaget en eller flere donationer som tilsammen overstiger 20.000 kr. eksklusive moms fra samme donator?

Nej

22. Tilsynets sammenfatning

Tilsynet fandt sted over to dage, hvor jeg blev eksponeret for både planlagte og ikke-planlagte aktiviteter.

Ud over at overvære undervisning var jeg i dialog med elever, elevråd, lærere, pædagoger, ressourcepersoner, ledelse, både ved formaliserede møder og ved de mange muligheder, som skoledagen giver mulighed for.

-                 Skolen er unik i sin tilgang til det at lave skole.

-                 Skolen har en klar sense-of-community. Dette ses ved morgensamlingerne, i klasserne, på gang- og udendørsarealerne.

-                 Der er en konstant dialog og særdeles gode relationer mellem lærerne og eleverne.

-                 Eleverne er on-task i undervisningen.

-                 Eleverne er særdeles sultne efter at forstå deres omverden.

-                 Elevaktiviteten udgør den største del af de fleste lektioner.

-                 Fagligheden er højere end man kan forvente.

-                 Ledelsen sætter retning, lærerne sætter retning, og eleverne trives.

Henriette Hørlücks Skole siger om sig selv, at ”den dag vi ligner andre skoler, lukker vi.” Det er fuldstændig korrekt, at skolen ikke ligner andre skoler. Et eksempel: Selve skolens indretning bærer i sig selv vidnesbyrd om, at skolen har en vilje og en retning: Skolens bygninger er forskellige; Ikke to lokaler er indrettet ens; f.eks. er belysning et kapitel for sig, da skolen udviser en mangfoldighed i løsninger af ”lys”, jeg ikke kan mindes at have set noget andet sted, og slet ikke på en skole.

Tidligere tilsynserklæringer

Tilsynsberetning HH Skole 2016 17

Tilsynsberetning HH Skole 2017 18

Tilsynsberetning HH Skole 2018 19

Tilsynsberetning HH Skole 2019 20

Tilsynsberetning HH Skole 2020 21

Tilsynsberetning HH Skole 2022 23

Tilsynsberetning HH Skole 2023 24